Intervjuu EssenceMediacomi tegevjuhiga: ärijuhtimine, nooremate põlvkondade kaasamine ja meeskonna juhtimine ebakindlatel aegadel

Olga Peresild on olnud EssenceMediacomi tegevjuht üle kümne aasta – selle aja jooksul on ta juhtinud agentuuri läbi mitme suure muutuse ja kriisi. Tema juhitud meeskond on kasvanud, arenenud ja katsetanud uusi suundi isegi keerulistes oludes. Hiljuti nomineeriti ta Eesti parima juhi konkursile – ja seda valdkonnas, kus loovus, kiirus ja strateegiline mõtlemine peavad igapäevaselt käima käsikäes.

Tänases intervjuus räägib Olga juhtimise olemusest, koostööst eri põlvkondadega, juhtimisvigadest ja õppetundidest ning sellest, mis aitab hoida meeskonda koos ka siis, kui maailm muutub.

Olga, oled juhtinud agentuuri mitmeid aastaid. Millised on olnud suurimad väljakutsed ja õppetunnid sellel teekonnal?


Agentuuri juhtimine on pidev õppimine – suurimad väljakutsed on olnud tasakaalu leidmine loomingulisuse ja äriliste eesmärkide vahel ning tugeva meeskonnakultuuri kujundamine. Erinevalt klassikalise ettevõtte juhist töötab agentuuri juht korraga mitme erineva ettevõtte kasvuloo nimel. See nõuab paindlikkust, võimet kiiresti kohaneda ja oskust mõelda strateegiliselt väga erinevates kontekstides. Agentuuri juhti ei kaitse aastatepikkune brändipärand – iga päev tuleb uuesti tõestada oma väärtust. Usun, et agentuuri juhtidelt võiks kõik juhid õppida just seda mitmekihilist juhtimisoskust: kuidas olla samaaegselt loov, äriline ja tulemusele orienteeritud, sõltumata sellest, kui kiiresti väliskeskkond muutub.

Milliseid apsakaid oled sina juhina teinud ja kuidas oled neid olukordi lahendanud? Mainimata ei saa jätta, et sinu ümber on tugev tiim, kes toetab sind alati – ka keerulistel aegadel.


Vigu on tulnud mitmesuguseid – ja see on täiesti loomulik osa juhtimisest. Üks suuremaid õppetunde on olnud see, et mitte iga uus idee või ärisuund ei hakka tööle. Olen katsetanud – avanud uusi osakondi, mis paberil tundusid väga loogilised ja vajalikud, kuid praktikas need lihtsalt ei toiminud. Mõnikord on see olnud seotud turuga – näiteks oleme proovinud pakkuda teenuseid, mis suurtel turgudel on juba igapäevased, kuid Eesti turg ei ole veel valmis ega ole nõus nende eest maksma. Ja kuna me ei saa neid teenuseid lõputult oma kulul ülal pidada, tuleb teha raskeid otsuseid ja need kinni panna. Sellised hetked on isiklikult keerulised, kuid just siin on mu tiim olnud hindamatu – nad on otsekohesed, ausad ja alati valmis kaasa mõtlema. Tänu neile pole ükski otsus tulnud üksi.
Lisaks andis mulle väga palju kindlust õppimine Dr. Nadya Zhexembayevalt, keda kutsutakse “reinventsiooni kuningannaks”. Tema loodud Reinvention Academy aitas mul mõtestada ümber oma juhtimisstiili, muutustega toimetulekut ja andis teadmisi, mis aitavad ka kõige ebakindlamates olukordades edasi liikuda. Mõnikord ei peagi kõik töötama – tähtis on, et julged katsetada ja oskad vajadusel ka õigel hetkel lõpetada.

Kuidas oled kohandanud oma juhtimisstiili, et tõhusalt töötada koos millenniumi ja Z-generatsiooni esindajatega?


Nooremad põlvkonnad väärtustavad avatust, paindlikkust ja tähenduslikku tööd. Olen püüdnud luua töökeskkonna, kus igaühel on võimalus oma ideid jagada ja tunda, et nende panus on oluline. Samuti olen rõhutanud pidevat tagasisidet ja professionaalset arengut, mis on nende jaoks väga tähtis. Kõige olulisem põhimõte minu jaoks on aga see, et armastus ja nõudlikkus peavad käima käsikäes. Kui on liiga palju armastust, kaotab meeskond sisemise energia ja soovi areneda. Kui aga nõudlikkus muutub liialt tugevaks, kaob inimestel vabadus ja soov vastutada. Just tasakaalu leidmine nende kahe vahel on kriitilise tähtsusega, eriti organisatsioonis, kus koos töötavad mitmed erinevad põlvkonnad. See on pidev juhtimisülesanne, mis nõuab teadlikkust ja empaatiat.

Kuidas juhid meeskonda ebakindlatel aegadel, näiteks COVID-19, majanduskriiside või turumuutuste ajal?


Ebakindlatel aegadel on selge ja läbipaistev kommunikatsioon võtmetähtsusega. Püüan hoida meeskonda kursis olukorra arengutega ja kaasata neid lahenduste leidmisse. Samuti on oluline säilitada positiivne ja toetav töökeskkond, kus inimesed tunnevad end väärtustatuna ja motiveerituna. Tõsi, positiivset meelt säilitada on keeruline just segastel ja rasketel aegadel – ka juhil endal tuleb sageli silmitsi seista ebakindluse ja pingetega. Ometi on see juhi kohustus: anda tiimile kindlustunnet ja tasakaalu, isegi kui olukord ümberringi on muutlik. Usun, et juhtimise juures on eriti oluline olla rahulikuks ja usaldusväärseks ankruks meeskonnale, toetades nii inimesi kui ka tulemusi.

Kuidas näeb välja sinu kui meediaagentuuri CEO tavaline tööpäev?

Tavalist tööpäeva mul tegelikult ei ole – iga päev on natuke erinev. Aga kui üldistada, siis hommik algab mul varakult – enne kui Scoro ja meilid üle ujutavad, võtan hetke, et läbi mõelda päeva fookused. Tavaliselt loen ka midagi – olgu see uudised, mõni strateegiateemaline artikkel või lihtsalt midagi, mis paneb mõtlema.
Päevase töö sisu sõltub sellest, mis parasjagu agentuuris toimub – vahel on koosolekud klientidega või TULI juhatusega, vahel sisemised strateegiarääkimised, kohtumised meediakanalitega või teiste agentuuride juhtidega. Proovin alati hoida ruumi ka süvenemiseks – mõtlemiseks, planeerimiseks, kirjutamiseks.
Suhtlemine tiimiga on väga oluline osa mu päevast. Kuulan, küsin, mõtlen kaasa. CEO roll ei tähenda ainult suuri visioone – see tähendab ka väikeseid igapäevaseid otsuseid, inimestega arvestamist ja mõnikord lihtsalt kohal olemist, kui keegi vajab tuge või soovib lihtsalt ventileerida.
Päeva lõpus vaatan korra veel üle, kas kõige olulisem sai tehtud – ja püüan enda jaoks tähistada ka väikeseid võite. Mida rohkem aastaid juhtimisrollis olla, seda rohkem mõistan, et stabiilsus ei tule mitte väljastpoolt, vaid seest – ning selle hoidmine on teadlik töö osa.

Millised on sinu peamised soovitused teistele juhtidele meeskonna tõhusaks juhtimiseks muutuvates oludes?

Soovitaksin keskenduda järgmistele aspektidele:

    • Empaatia ja kuulamisoskus – mõista oma meeskonnaliikmete vajadusi ja muresid.
    • Paindlikkus – ole valmis kohandama strateegiaid vastavalt muutuvatele oludele.
    • Selge visioon – jaga meeskonnaga selget eesmärki ja suunda, et kõik teaksid, kuhu liigume.
    • Tunnustamine – ära unusta tunnustada ja tähistada väikeseid võite, mis aitavad hoida moraali kõrgel.

Kes on sinu arvates hea juht?

Hea juht on keegi, kes oskab suunata, aga mitte dikteerida. Ta on inspireeriv, usaldav ja julgeb anda vastutust. Samal ajal on ta olemas, kui keegi vajab tuge või nõu. Hea juht loob keskkonna, kus inimesed tunnevad, et nad saavad areneda, eksida ja õppida – ilma hirmuta. Ta ei ole alati kõige häälekam inimene ruumis, aga ta on alati tähelepanelik ja aus. Kui küsid, kes on minu eeskuju, siis vastan: Satya Nadella. Soovin olla temaga sarnane.

Millised on sinu lemmikhetked agentuuris – need, mis on meelde jäänud ja südamesse jäänud?


Neid hetki on palju, aga kui pean valima kolm, siis kindlasti:

See päev, kui saime mitme miljoni eurose kliendi võidu. See oli suur samm meie agentuuri jaoks – mitte ainult rahaliselt, vaid ka usalduse ja kompetentsi kinnitamise mõttes. Mäletan seda adrenaliini ja rõõmu kogu tiimis – kõik olid pingutanud, ja see tunne, kui töö kannab vilja, on lihtsalt kirjeldamatu.
Jõulupidu, kus kogu tiim oli kohal. See oli üks nendest hetkedest, kus töö ja inimesed said kokku kõige paremas mõttes. Palju naeru, siirust, soojust. Sa näed inimesi väljaspool igapäevast rolli – inimesi, kellega koos sa ehitad midagi suurt. Ja see ühendus, see meeskonnatunne – see on hindamatu.
Strateegiline sessioon, kus kogu tuba oli “sees”. See hetk, kui tajud, et igaüks toas mõtleb kaasa, panustab, pakub väärtust. Mitte keegi ei ole seal lihtsalt “sellepärast, et peab”, vaid sest nad tahavad. Ma nautisin iga hetke sellest protsessist – see on juhtimisrolli üks suurimaid rõõme.

Tean, et proovisite kandideerida ka peresõbraliku ettevõtte konkursile, kuid seekord edasi ei pääsenud. Mis teeb EssenceMediacomist sinu arvates siiski peresõbraliku töökoha?


Jah, tõesti – me kandideerisime, kuid seekord ei pääsenud edasi. Samas usun siiralt, et EssenceMediacom on peresõbralik töökoht, isegi kui see ei saanud ametlikku märgistust. Meil on paindlik töökorraldus, mis võimaldab inimestel päriselt elu ja töö vahel tasakaalu hoida – olgu see näiteks võimalus töötada kodukontorist, kui laps on haige, või oma päeva sättimine pere vajaduste järgi. Me ei eelda, et elu peab mahtuma töö kõrvale – pigem vastupidi: töö peab mahtuma inimeste ellu.
Samuti toetame vanemapuhkuselt naasmist, räägime avatult vaimsest heaolust ja anname aega olulisteks elusündmusteks. Meil on mitmeid lapsevanemaid tiimis ja see rikastab meid – me mõistame, et inimene pole ainult töötaja, vaid tal on ka elu väljaspool kontorit.
Peresõbralikkus on lõpuks kultuur, mitte ainult hüved. Ja selles mõttes – olen meie üle väga uhke.

Oled nomineeritud Eesti parima juhi konkursile – see on suur tunnustus. Mida see sinu jaoks tähendab?

See oli suur üllatus ja au. Kokku nomineeriti 104 tippjuhti pea kõikidest sektoritest ja kui kuulsin, et vaid kaheksa neist olid turunduse valdkonnast, siis tundsin tõesti uhkust – mitte ainult enda, vaid kogu sektori üle.
Minu jaoks ei ole see ainult isiklik tunnustus, vaid märk sellest, et loovus, strateegiline mõtlemine ja inimkeskne juhtimine saavad järjest enam väärtustatud. See andis ka väikese tõuke peeglisse vaadata ja mõelda: okei, midagi vist teen õigesti. Ja muidugi – see on tunnustus kogu tiimile. Keegi ei juhi üksinda; hea juht sünnib tugeva meeskonna keskel.

Lõpetuseks, milline on sinu nägemus agentuuri tulevikust ja kuidas plaanid jätkata selle arendamist?

Usun, et agentuuri tulevik seisneb jätkusuutlikkuses, innovatsioonis ja inimkesksetes lahendustes. Plaanin jätkata meeskonna arendamist, uute tehnoloogiate integreerimist ja klientidele väärtuse loomist läbi loovate ja mõjusate kampaaniate.